NIEUWS
Het parkeren aan de Wegwijzer
9-11-2022
Uit de berichten die ik ontving blijkt dat op 26 juli ’22 een gesprek is geweest tussen bewoners van de Wegwijzer en de gemeente Ermelo, toezichthouder Verkeer & Civiel. Op 31 oktober 2022 laat deze weten dat de gemeente geen verkeerstechnische reden ziet om in te grijpen en hij adviseert om hierover als bewoners onderling in overleg te gaan.
In een reactie laat een bewoner weten:
- Het is niet alleen een verkeerstechnisch probleem, maar voornamelijk een veiligheidsprobleem;
- In overleg met vertegenwoordiger van de huurders van het complex is een info-notitie met het dringende verzoek niet te parkeren voor de ingang i.v.m. de veiligheidssituatie bevestigd aan zowel de binnen als buitenzijde van de toegangsdeur. De volgende ochtend was deze echter door onbekenden verwijderd;
- Wij kunnen de bestuurders-eigenaren van de auto’s er niet persoonlijk op aanspreken, omdat wij geen kentekengegevens mogen opvragen;
- In ons gesprek op 26 juli. jl. heb ik ook gevraagd of het mogelijk was om bijvoorbeeld een wit kruis op het wegdek aan te laten brengen, zoals bijvoorbeeld ook op de Groeneweg t.h.v. rijwielhandel Vliek en autobedrijf v.d. Berg is gebeurd.
Wij verzoeken u met klem dit besluit te heroverwegen en alsnog een dergelijk wit kruis aan te laten brengen.
Dit verzoek is mede namens de bewonerscommissie vandaag aan de gemeente Ermelo gedaan.
Wilt u hierop reageren? Graag via bewonerscommissiewegwijzer@gmail.com of via contact op de website https://bewonerscommissiedewegwijzer.jouwweb.nl/contact.
Contact met Wouter Drijver buurtbeheerder Uwoon
8 november 2022
Ten aanzien van het schoonmaken en meer
De glasbewassing van de onbereikbare ramen worden door Uwoon aanhangig gemaakt bij de beheerder van de VvE. De onbereikbare ramen dienen te worden meegenomen met het andere schoonmaakwerk.
Het schoonhouden van de galerijen Iedere huurder van elk appartement wordt geacht hier zelf zijn/haar deel schoon te houden. Uwoon vindt dit normaal.
De kosten voor een eventuele bezwaarprocedure bij bijvoorbeeld de huurcommissie komt in eerste instantie voor rekening van de bewonerscommissie. We zullen moeten nadenken hoe we dit kunnen opvangen. Wie heeft er suggesties?
Leuk weetje
Tot en met oktober '22 zijn er vanaf dat de website online kwam 113 bezoekers geweest en er zijn in het totaal 406 pagina's bekeken.
29 oktober 2022
Vandaag is de nieuwsbrief per mail en op papier verspreid middels aangeplakt op de belboorden in de appartementsgebouwen en in de brievenbus bij de mantelzorgwoningen.
Beste medehuurders van Uwoon
ACTIEVOEREN HELPT!!!
De huurders/bewoners van de tweede etage aan de Kerklaan-zijde hebben vorig jaar Uwoon
gevraagd zonwering te realiseren. Na negen maanden soebatten ging Uwoon overstag en in het begin van de zomer van dit jaar werd de zonwering geplaatst.
In de communicatie was lang niet duidelijk of Uwoon dit wilde verrekenen via de kale huur of via de servicekosten. In de brief van 27 oktober ’22 laat Uwoon weten de zonwering via de servicekosten te verrekenen.
Door druk te zetten en actie te voeren hebben we dit toch mooi als bewonerscommissie samen met jullie bereikt.
NOG GEEN ZONNESCHERM?
Uwoon laat in de brief weten dat “Als er bewoners zijn die nog geen zonneschermen hebben maar dit wel graag willen, dan kunnen zij dit bij ons aanvragen.” Dus als u belangstelling heeft hiervoor en een zonnescherm wilt aanvragen geef dat dan door aan de Bewonerscommissie zodat wij het proces mee kunnen monitoren.
SCHOONMAKEN ZONNEPANELEN
Met betrekking tot het schoonmaken van de zonnepanelen geeft Uwoon aan dar de zonnepanelen zelfreinigend zijn en niet schoongemaakt hoeven te worden. De firma Kremer geeft zelf aan dat schoonmaken geen voorwaarde is voor het goed functioneren van de panelen.
VERSTERK DE BEWONERSCOMMISSIE
Wie wil zich in zetten voor de bewonerscommissie De Wegwijzer?
Het gaat om 1 x per 2 maanden bij elkaar komen om te bespreken hoe het met de lopende zaken gaat en mee denken, organiseren en overleg tussendoor over wat te doen bij nieuwe ontwikkelingen, dit gaat veelal met de mail. Geef je naam door!
CONTACTGEGEVENS
De Bewonerscommissie De Wegwijzer is te bereiken via de website: https://bewonerscommissiedewegwijzer.jouwweb.nl en/of mailadres: bewonerscommissiewegwijzer@gmail.com
Zijn er nog vragen, op- en/of aanmerkingen? Laat het dan gerust weten.
Namens de Bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
Uwoon reageert
De reactie van Uwoon volgt op 27 oktober. Zie onderstaande link: Reactie Uwoon op mail van 6-10-2022.pdf
Ermelo, 6 oktober 2022
Geachte mevrouw de Vries,
Bedankt voor de mail van 23 september 2022. We, de Bewonerscommissie De Wegwijzer, hebben deze in goede orde ontvangen.
Wij hebben een aantal opmerkingen en vragen. We zien deze graag binnen veertien dagen beantwoord.
U schrijft deze mail aan mij (de heer Zwaal). Terwijl de mails door mij namens de bewonerscommissie en alle bewoners van de bovenste etage is ondertekend. Aangezien u aangeeft dat u teamleider bent voor Uwoon Verhuur en KCC (staat dit voor Klant Contact Centrum o.i.d.?) verbaast het ons dat u dit niet in de mail heeft meegenomen. Waarom is dat?
In de 2e alinea onder de kop Zonwering schrijft u: “Ik kan me wel voorstellen dat het in de zomer, zeker met temperaturen zoals we dit jaar hadden, erg warm wordt in uw appartement.” Geeft u hiermee aan dat Uwoon zonwering voor onze woningen op de bovenste etage als essentieel om een leefbaar binnenklimaat te realiseren erkent?
In de alinea met Huurverhoging vanaf 1 oktober 2022 als kop 3e regel schrijft u “Hiervoor betaalt u per 1 oktober € 19,08 servicekosten per maand”. Uwoon geeft dus bij deze toe dat het zonnescherm via de servicekosten in de huur wordt verrekend. Bent u het hier mee eens?
Ook hebben de andere bewoners van de bovenste etage geen schrijven hierover gehad. Uiteraard hebben wij de brief gedeeld onder elkaar. Vandaar dat we als bewonerscommissie er hierbij u op terug komen. Graag zien we dat Uwoon aan alle bewoners van de bovenste etage een brief stuurt over dat het zonnescherm via de servicekosten wordt verrekend.
In het algemeen: Hoe lang is de (door Uwoon) gehanteerde levensduur van het zonnescherm?
T.a.v. de genoemde bedragen: Hoe bent u hieraan gekomen? En specifiek hoe bent u aan € 19,08 gekomen voor het zonnescherm? Hoe lang wordt dat bedrag dan in rekening gebracht?
Nu even een sommetje onzerzijds. Stel de levensduur van het zonnescherm op 20 jaar. Dan betalen de bewoners van de bovenste etage elk € 4579,20. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het bedrag van € 19,08 is dus of te hoog en/of kan niet voor een periode van 20 jaar aan ons worden door berekend. Graag vernemen wij een reactie van Uwoon c.q. van u hierop.
In de 2e alinea onder de kop Zonwering geeft u aan dat de woning gebouwd is volgens het toen geldende bouwbesluit. Welk bouwbesluit bedoeld u hier? En hoe blijkt dat onze woningen hieraan voldoen?
Er is nog iets anders wat ons van het hart moet. Te weten:
Onlangs is er een monteur van Kremer langs geweest i.v.m. aanpassingen aan de omvormer. Als bewoners zouden we daar een bericht van Uwoon over gehad hebben. Dat is niet het geval. Waarom heeft Uwoon opnieuw (zie het doorspoelen van de waterleiding) geen bericht gestuurd naar ons als bewoners. De monteur vertelde ook dat de zonnepanelen die boven op het dak zijn gecontroleerd, toch wel 1 x per jaar schoon gemaakt moeten worden met osmose water. We moeten constateren dat sinds wij hier wonen (8 maart 2021) er geen reiniging van de zonnepanelen heeft plaats gevonden. Wij verzoeken dan ook dat Uwoon dit ter hand zal nemen.
Wanneer worden de onbereikbare ramen schoon gemaakt?
De galerijen van het huurdersdeel zijn tot op heden nog nooit schoon gemaakt. Worden de galerijen ook schoon gemaakt? En wat zijn daar dan de kosten van?
Met vriendelijke groet,
Namens De Bewonerscommissie De Wegwijzer,
Jaap Zwaal
UWOON reageert
23-09-2022 09:15 CEST schreef UWOON Harderwijk <harderwijk@uwoon.nl>:
Geachte heer Zwaal,
Allereerst mijn excuses dat het antwoord op uw vraag zo lang heeft geduurd. Door mijn vakantie is dit langer blijven liggen dan de bedoeling was.
Gezien onderliggende mailwisseling heeft u ons een aantal vragen gesteld. Daar kom ik in deze mail op terug.
Huurverhoging vanaf 1 oktober 2022
Op 24 augustus heeft u onze brief ontvangen over de huurverhoging naar aanleiding van een woningaanpassing. Dit betreft het plaatsen van een zonnescherm met knikarm.
Hiervoor betaalt u per 1 oktober € 19,08 servicekosten per maand. In de Verklaring woningverbetering met huurverhoging, die wij 29 maart getekend voor akkoord van u retour ontvingen, wordt dit bedrag ook genoemd. De totale huur bedraagt daardoor vanaf 1 oktober € 809,94 en is als volgt opgebouwd:
Kale huur € 746,35
Servicekosten € 59,68 (€ 40,60 + € 19,08)
Servicefonds € 2,75
Zonwering
U geeft aan het niet eens te zijn met de huurverhoging voor het aanbrengen van zonwering omdat de buren op de begane grond en de eerste etage een ‘natuurlijke’ zonwering hebben vanwege de hoger gelegen balkons. U geeft aan dat UWOON medeverantwoordelijk is voor het binnenklimaat van de woningen en ziet de zonneschermen als noodzaak en niet als luxe. U verzoekt ons dan ook de huurverhoging niet door te laten gaan.
Uw woning is gebouwd volgens het toen geldende bouwbesluit en voldoet dan ook aan de gestelde normen daarvan. Ik kan me wel voorstellen dat het in de zomer, zeker met temperaturen zoals we dit jaar hadden, erg warm wordt in uw appartement. Overigens geldt dit voor alle bewoners die in een appartementencomplex op de bovenste etage wonen.
Als een huurder zonwering wil aanbrengen, dan kan dit vaak tegen een vergoeding via de servicekosten. Dit beleid is ook op uw situatie toegepast. Wij zien geen aanleiding om hierop nu een uitzondering te maken?
Met uw redenering dat het oneerlijk is om kosten aan u in rekening te brengen omdat uw onderburen door de natuurlijke zonwering vanaf de bovengelegen balkons geen zonnescherm nodig hebben, ben ik het niet eens. Elke specifieke locatie van een woning heeft voor- en nadelen. Zo zullen de huurders van de onderliggende appartementen in de winter wellicht hogere stookkosten hebben omdat zij dan niet of minder profiteren van de zon.
Wij stemmen dan ook niet in met uw verzoek.
Ik begrijp dat u teleurgesteld zult zijn over onze reactie. Toch hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Jacqueline de Vries
Teamleider Verhuur en KCC
UWOON
Vestigingen in Elburg, Ermelo en Harderwijk
Postadres: Postbus 270, 3840 AG, Harderwijk
Telefoon: 0341-416894
www.uwoon.nl
KvK-nr: 08012356 Oost Nederland
Ermelo, 21 september 2022
Onderwerp: Brief van Uwoon gedateerd op 24-8-2022
Aan:
Uwoon
Deventerweg 5
3843 GA Harderwijk
T.a.v. de dames D. Dirksen, W. Bontekoe, J. de Vries en de heren R Foppen en W Drijver,
Beste dames en heren,
Omdat we maar van enkele medewerkers een mailadres hebben, doen we het zo.
De bewonerscommissie wil naar aanleiding van de brief van 24 augustus 2022 het volgende weten. Daar heeft u het over een nieuwe huurprijs vanaf 1 oktober 2022. Wij willen hier een specificatie van. Dus: uit welke onderdelen is die nieuwe huurprijs opgebouwd?
Als u verder door scrolt, kunt zien dat we de communicatie hierover in deze mail c.q. brief hebben samengevoegd.
Omdat op onze vragen tot op heden geen antwoord is gekomen ondanks telefonische toezeggingen en toezeggingen via de mail. En omdat het volgende ook telefonisch is besproken en wij dus kennis hebben van de mogelijkheid van het indienen van een officiële klacht via de website van Uwoon. Zullen we niet aarzelen om ook van deze mogelijkheid gebruik te maken, tenzij we uiterlijk 23 september 2022 duidelijkheid hebben gekregen.
Namens de bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
Wegwijzer 42, 3851 HZ Ermelo
CC Deze mail c.q. brief gaat ook naar de Huurdersbelangenorganisatie De Groene Draad
19-9-2022
Goede middag mw. Bontekoe,
Bedankt voor uw reactie. Ik wacht de reactie van Mevrouw Jacqueline de Vries af.
Namens de bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
19-09-2022
Goedemiddag,
Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vorige week het volgende:
Uw vragen mbt de zonwering is intern uitgezet naar de betrokken/ verantwoordelijke persoon.
Dit is Mevrouw Jacqueline de Vries.
Aangegeven is dat zij vandaag, uiterlijk morgen hierover contact met u zoekt.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Wilma Bontekoe-Hijwegen
medewerker informatie en rapportage
UWOON
Deventerweg 5
Postbus 270
3840 AG Harderwijk
Telefoon: 0341-416894
www.uwoon.nl
KvK-nr: 08012356 Oost Nederland
Aan:
Uwoon
Deventerweg 5
3843 GA Harderwijk
Ermelo, 4 september 2022
Geachte mevrouw Dirksen,
Ter aanvulling:
Als bewonerscommissie hebben we Uwoon op 28 augustus jl. laten weten dat wij als bewoners van de bovenste etage het niet eens zijn met de huurverhoging voor het aanbrengen van zonwering. Dit omdat de buren op de begane grond en de eerste etage een ‘natuurlijke’ zonwering hebben vanwege de hoger gelegen balkons.
Daarbij komt dat we bij Uwoon hebben aangegeven dat het bedrag van € 19,08 niet via de huur maar via de servicekosten zou worden verrekend, zie akkoordverklaring waar 'de huurverhoging' is doorgehaald en vervangen is door 'via de servicekosten'.
We beschouwen deze aanvulling als integraal onderdeel van het onderstaande.
U begrijpt dat als wij voor 1 oktober 2022 geen antwoord krijgen, wij onze achterban zullen adviseren de door Uwoon voorgestelde aanpassing niet te betalen.
Namens de Bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
Datum: 29-08-2022 07:49
Onderwerp: Verrekening zonnescherm
Aan:
Uwoon
Deventerweg 5
3843GA Harderwijk
Geachte mevrouw Dirksen,
Omdat uw naam in de bijgevoegde brief wordt genoemd wenden wij ons tot u. Deze mail die dezelfde waarde heeft als een aangetekend schrijven, richten wij als Bewonerscommissie De Wegwijzer tot de beleidsmaker(s) die wij voor de ontstane situatie verantwoordelijk houden.
Uwoon is medeverantwoordelijk voor het binnenklimaat van onze woningen die pal op het zuiden gelegen zijn en waar we zonder scherm op zonnige dagen ook niet op het balkon kunnen komen vanwege de hitte. Zonneschermen zijn dus geen luxe maar noodzaak en dat had Uwoon als opdrachtgever voor de bouw van deze woningen zich vooraf moeten realiseren.
De Bewonerscommissie De Wegwijzer heeft het volgende bezwaar n.a.v. de bijgevoegde brief van Uwoon van 24 augustus 2022 :
-
Het is onterecht dat wij (alle bewoners van de bovenste verdieping aan de Wegwijzer) moeten betalen voor het scherm vergeleken met het gratis ‘natuurlijke’ zonnescherm van onze onderburen.
Daar komt bij dat wij als bewonerscommissie op 10 augustus een gesprek met mevrouw Acca de Boer en de heer Wouter Drijver ook hierover. De heer Drijver zou dit binnen Uwoon aanhangig maken.
We vragen Uwoon de verhoging van € 19,08 niet door te laten gaan.
Namens de Bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
Wegwijzer 42
3851 HZ Ermelo
Nieuwsbrief Bewonerscommissie De Wegwijzer op de belboorden
Leuk weetje.
Tot en met 31 augustus 2022 hebben 103 bezoekers onze website bezocht. 355 x is de website inmiddels bekeken.
Het aantal bezoekers (260%) en het aantal pageviews is met 115% t.o.v. juli gestegen.
Naast eerder bezwaar ook nog dit!
Aan:
Uwoon
Deventerweg 5
3843 GA Harderwijk
Ermelo, 4 september 2022
Geachte mevrouw Dirksen,
Ter aanvulling:
Als bewonerscommissie hebben we Uwoon op 28 augustus jl. laten weten dat wij als bewoners van de bovenste etage het niet eens zijn met de huurverhoging voor het aanbrengen van zonwering. Dit omdat de buren op de begane grond en de eerste etage een ‘natuurlijke’ zonwering hebben vanwege de hoger gelegen balkons.
Daarbij komt dat we bij Uwoon hebben aangegeven dat het bedrag van € 19,08 niet via de huur maar via de servicekosten zou worden verrekend, zie akkoordverklaring waar 'de huurverhoging' is doorgehaald en vervangen is door 'via de servicekosten'.
We beschouwen deze aanvulling als integraal onderdeel van het onderstaande.
U begrijpt dat als wij voor 1 oktober 2022 geen antwoord krijgen, wij onze achterban zullen adviseren de door Uwoon voorgestelde aanpassing niet te betalen.
Namens de Bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
29-8-2022
Vandaag hebben we de volgende brief aan Uwoon gestuurd:
"Geachte mevrouw Dirksen,
Omdat uw naam in de bijgevoegde brief wordt genoemd wenden wij ons tot u. Deze mail die dezelfde waarde heeft als een aangetekend schrijven, richten wij als Bewonerscommissie De Wegwijzer tot de beleidsmaker(s) die wij voor de ontstane situatie verantwoordelijk houden.
Uwoon is medeverantwoordelijk voor het binnenklimaat van onze woningen die pal op het zuiden gelegen zijn en waar we zonder scherm op zonnige dagen ook niet op het balkon kunnen komen vanwege de hitte. Zonneschermen zijn dus geen luxe maar noodzaak en dat had Uwoon als opdrachtgever voor de bouw van deze woningen zich vooraf moeten realiseren.
De Bewonerscommissie De Wegwijzer heeft het volgende bezwaar n.a.v. de bijgevoegde brief van Uwoon van 24 augustus 2022 :
-
Het is onterecht dat wij (alle bewoners van de bovenste verdieping aan de Wegwijzer) moeten betalen voor het scherm vergeleken met het gratis ‘natuurlijke’ zonnescherm van onze onderburen.
Daar komt bij dat wij als bewonerscommissie op 10 augustus een gesprek met mevrouw Acca de Boer en de heer Wouter Drijver ook hierover. De heer Drijver zou dit binnen Uwoon aanhangig maken.
We vragen Uwoon de verhoging van € 19,08 niet door te laten gaan.
Namens de Bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
Wegwijzer 42
3851 HZ Ermelo"
Op 25 augustus 2022 ontvingen we onderstaande brief van Uwoon over de verrekening van het plaatsen van zonwering.
100-ste bezoekers
Op 20 augustus heeft onze website de 100ste bezoekers mogen verwelkomen.
17-8-2022
Beste buren,
We zijn nu een bewonerscommissie!
Uwoon heeft ons in een gesprek op 10 augustus laten weten dat zij ons erkend als Bewonerscommissie De Wegwijzer. We wachten alleen nog op een schriftelijke bevestiging.
Zie onze website: https://bewonerscommissiedewegwijzer.jouwweb.nl. Ook via de mail zijn wij bereikbaar. Wilt u ons bereiken gebruik dan: bewonerscommissiewegwijzer@gmail.com.
De erkenning van Uwoon van de bewonerscommissie De Wegwijzer houdt in dat we gesprekspartner zijn voor die zaken die de huurders van de Wegwijzer specifiek aangaan.
We zijn vol enthousiasme begonnen aan de organisatie van Burendag op 24 september, maar er moest zoveel geregeld worden voor de bewonerscommissie dat we tijd tekort komen om voor 24 september de Burendag te organiseren. Omdat ikzelf al sinds half mei met een ontsteking van mijn linker achillespees zit, waardoor ik niet lang kan lopen en/of staan.
24 september Burendag is dus niet haalbaar. Een burendag kunnen we altijd nog op een ander tijdstip organiseren.
Ook via de website houden we jullie op de hoogte. Mochten jullie onderwerpen / problemen hebben die gezamenlijk aangepakt moeten worden laat het ons dan weten.
Namens de Bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
Wegwijzer 42
Verslag van de Oprichting van de bewonerscommissie De Wegwijzer op 10 augustus 2022
Deelnemers overleg
Bewoners / Leden
-
Amy Wouters (nummer 3)
-
Willem van Meerten (nummer 50)
-
Jaap Zwaal (nummer 42)
UWOON
-
Wouter Drijver, buurtbeheerder Leefbaarheid Ermelo, UWOON
-
Acca de Boer, buurtbeheerder Leefbaarheid Harderwijk, UWOON (eenmalig aanwezig)
Woningen Wegwijzer
-
Woongebouw dichtst bij de Kerklaan, onderdeel VvE (2 vertegenwoordigers)
-
Kangoeroewoningen (1 vertegenwoordiger)
-
Woongebouw aan het Postlaantje (nog geen vertegenwoordiger. Wel raadzaam voor een evenredige vertegenwoordiging)
Functie / rol
Bewonerscommissie: spreekbuis
-
Bewoners, voor collectieve zaken
Voor individuele zaken kunnen bewoners rechtstreeks bij UWOON of andere instanties terecht
-
UWOON
-
VvE, gemeente en instanties, in overleg en samenwerking met Wouter
Wouter (UWOON): ondersteunen (met diens netwerk)
-
Activiteiten van de bewonerscommissie
-
Hulp bij vragen voor UWOON
-
Hulp bij vragen voor andere instanties etc.
Doel
Iedereen prettig woont in De Wegwijzer
Tips
-
Een vertegenwoordiger voor jullie commissie zoeken uit het woongebouw naast het Postlaantje. Is de vertegenwoordiging beter over het gebied verdeeld.
-
Herkenbaarheid en communicatie, zoals een logo (is al in de maak😊)
-
(Eerste) brief van UWOON om de bewonerscommissie formeel vanuit UWOON bij de bewoners te introduceren (?). Dit kunnen jullie met Wouter bespreken.
-
Afspraak maken over de frequentie van het overleg met Wouter
-
Maak onderscheid tussen zaken die alleen gelden voor de bewoners van het woongebouw dat valt onder de VvE en welke zaken gelden voor iedereen. Zijn ook andere regels.
Hebben bewoners het huishoudelijk regelement van de VvE gekregen? Hier horen zij zich namelijk aan te houden en deze kunnen op punten verschillen met UWOON.
-
Overleg met Wouter over informatie van / naar de VvE
Acties UWOON
-
De bewonerscommissie is aangemeld bij UWOON
-
Navraag naar financiële ondersteuning wordt opgepakt
-
Benodigdheden kunnen zo wie zo bij Wouter worden gedeclareerd met het inleveren van de kassabonnetjes en het bijbehorende rekeningnummer en de gegevens van de betreffende persoon
UWOON en Woongebouw dat onderdeel is van de VvE
-
Contactpersoon vanuit UWOON voor de VvE en deelname aan de ALV van de VvE wordt aan gewerkt
-
Informatie aan bewoners over een VvE toesturen (bij een eerste brief)
-
Communicatie met de VvE
-
2 keer per jaar een brief vanuit UWOON aan de bewoners van het betreffende woongebouw dat zij 6 weken voor de ALV van de VvE hun onderwerpen bij Wouter kunnen aandragen
Thema’s
Burendag
-
Contact met het Leefbaarheidsteam Ermelo
-
Graag foto’s en verslag naar adeboer@uwoon.nl voor het UWOON-magazine
-
Informeren naar De Leukste straat van Ermelo of misschien een Wethouder uitnodigen?
Parkeren
-
Stap 1. Wouter geeft aan de bewonerscommissie door wanneer Pieter Trap van de gemeente tijdens het spreekuur in de Westerkerk aanwezig is.
Of organiseert dat Pieter bij de komst van de bewonerscommissie is. Vraag: Welke ambtenaar kunnen jullie het beste je verhaal doen?
-
Stap 2. Overleg samen met Wouter met de ambtenaar bij de gemeente.
-
Vervolgens heroriënteren over het vervolg
Vragen en acties
UWOON
-
Zonneschermen; wie betaalt deze?
Jurisprudentie t.a.v. verantwoordelijkheid verhuurder van warmte in de woning
Wordt uitgezocht
-
Groenonderhoud achter het gebouw. VvE(?)
Zodra de contactpersoon van UWOON voor de VvE bekend is doet deze navraag bij de VvE
-
Contact met Boa’s (controle van gehandicaptenparkeerplaatsen)
Wouter legt nog contact
-
Opvragen inkomen bij de belastingdienst door de woonconsulent. Hoe zit dit met de privacy?
Is voor de jaarlijkse huurverhoging wettelijk toegestaan het inkomensniveau bij de belastingdienst op te vragen. Dit is eenmalig en mag niet worden opgeslagen.
-
Doorgeven van telefoonnummers door UWOON aan derden, bijvoorbeeld het energiemaatje? Hoe zit dit en mag dat?
Dit gebeurt in principe alleen met toestemming van de bewoner tenzij er een zeer goede reden is.
-
Bij huurachterstand van 1 dag om te betalen. Is dit niet wat snel bij een zeer kleine huurachterstand? Kan dit niet 5 dagen worden of zo?
Huurincasso van UWOON: Wij hebben een ' pro-actief' beleid; we zitten er bovenop. Zeker als een huurder eerder een achterstand heeft gehad, dan krijgt hij/zij op dag 1 al een (vriendelijk) sms'je met het verzoek de huur per omgaande over te maken. Als de betalingen weer 1-2 maanden goed gaan, sluiten wij het dossier en wordt op z'n vroegst pas rond de 12e/13e van de maand een 1e brief + sms gestuurd.
-
Toiletten in de woningen; waarom zo laag?
Dit vragen we na bij onze afdeling Vastgoed
-
We bespreken de situatie van Kangoeroewoning Wegwijzer 3 binnen UWOON. Mevrouw ontvangt hierop nog een terugkoppeling na 20 september, na de vakanties van Wouter en Acca. We koppelen dit nu los van de zaken van de bewonerscommissie.
Met dank aan Wouter Drijver voor het maken van het verslag
Reactie Uwoon op vragen over de servicekosten
Eerste gesprek met Uwoon
Op woensdag 10 augustus heeft de bewonerscommissie De Wegwijzer een eerste gesprek met Uwoon. Willem van Meerten, Amy Arts en Jaap Zwaal gaan namens de bewonerscommissie. Heeft u onderwerpen? laat het ons dan weten.
Na zonwering nu ook geld terug!
De bewonerscommissie De Wegwijzer heeft Uwoon erop gewezen dat zij voor 1 juli een overzicht moet geven over de servicekosten van 2021. Dat was tot 3 juli niet gebeurd.
U heeft het vast wel gemerkt. In juli heeft u van Uwoon geld terug gekregen dit vanwege teveel betaalde servicekosten.
Zie de brief hieronder
Ermelo, 18 juli 2022
Aan:
J. Verstand manager Wonen
en
S.C. Zalm (Woonconsulent)
Deventerweg 5
3840 AC Harderwijk
Beste mevrouw/meneer,
Bedankt voor de mail afgelopen vrijdag 15 juli 2022 en de brief van 12 juli 2022 over de afrekening van de servicekosten over 2021.
Bezwaren
Onder aan de nota met het bedrag ad - Euro 63,86 staat: "Mochten er nog openstaande kosten zijn dan wordt dit bedrag daarmee verrekend." Aangezien er huurders zijn die de
huurverhoging ingaande 1 juli 2022 niet hebben betaald verwachten dus geen verrekening in deze.
Omdat er geen specificaties bij gevoegd zijn, hebben wij geen inzicht in hoe de kosten voor de posten 'Schoonmaakkosten' en 'Var. kosten lift' tot stand zijn gekomen, wat deze behelzen, waar is er schoongemaakt en hoe dit resulteert in ons aandeel. Graag zien we dat Uwoon ons hierin tegemoet komt.
Aangezien dit de eerste afrekening is van de servicekosten, sinds wij hier zijn komen wonen. Vragen wij u om ook de geschatte servicekosten voor 2022 nader te bezien en te specificeren. In de huur vanaf 1 juli 2022 is opgenomen: Groenvoorziening, Buurtbeheerder, Verlichting trappenhuis, Schoonmaken trappenhuis, Variabele kosten liftinstallatie, Rioolontstoppingsfonds, Glasverzekering, Zonnepanelen en Servicefonds. Hoe bent u aan
deze posten en dito bedragen gekomen?
De huurcommissie stelt in het beleidsboek nutsvoorzieningen en servicekosten 1 juli 2021 op pagina 29 (zie https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/afbeeldingen/Downloads/Beleidsboek_nutsvoorzieningen_en_servicekosten_1_juli_2021.pdf) :
Het minimumbedrag aan administratiekosten bedraagt € 7,50 per afrekening per woonruimte. Dit terwijl Uwoon 5% administratiekosten in rekening brengt, te weten: Euro 10,92. Waarom kiest Uwoon voor 5% in rekening te bren gen
en niet het minimumbedrag ad Euro 7,50?
Tot slot
Deze mail heeft dezelfde waarde als een aangetekend schrijven. Wij verwachten binnen drie weken een reactie op de door ons aangedragen punten.
Namens de Bewonerscommissie De Wegwijzer,
Met vriendelijke groet,
Jaap Zwaal
Contact met Wouter Drijver, Buurtbeheerder bij Uwoon
Onverwacht stond woensdag 29 juni 2022 eind van de middag Wouter Drijver bij ons op de stoep. Hij vertelde dat we als bewonerscommissie een uitnodiging kunnen verwachten voor een gesprek met hem en Acca de Boer, zij was de buurbeheerder voor Ermelo West en Centrum. Wouter Drijver neemt deze taak van haar over. Hem vertelt dat we met vieren zijn als ‘bestuur’ van de bewonerscommissie.
Uit het contact dat hij heeft gehad met Acca de Boer wist hij dat mede door de corona de activiteiten van verschillende bewonerscommissies op een lager pitje zijn komen te staan. Zij zal haar medewerking verlenen aan het doorgeven van de contactgegevens van de nog actieve andere bewonerscommissies, voor zover die daar geen bezwaar tegen hebben.
Burendag
-
De weg Wegwijzer is van de gemeente (via het kadaster zou dat te zien zijn). Voor de weg afsluiten ‘moeten’ we bij de gemeente wezen.
-
Het springkussen voldoet volgens Wouter niet meer aan de eisen en Uwoon wil niet onder de duiven schieten van de verhuurders van dit soort middelen. Dus het springkussen is niet meer beschikbaar.
-
Partytent(en) en statafels: hij wil graag weten hoeveel we er willen gebruiken?
-
Voor een bedrag tot 200 euro kunnen we een rekening via Wouter bij Uwoon indienen voor Burendag.
-
De eerste week van juli is hij afwezig, dus na 11 juli is hij weer bereikbaar. Afgesproken met hem dat we spoedig daarna een concreet voorstel bij hem indienen voor Burendag.
Communicatie
Informatie communiceren door Uwoon met de bewoners zeer gewenst, zoals het spoelen van de waterleiding is. Hij neemt dit op met de betrokken afdeling.
Onderhoud
Ook het onderhoud van het trappenhuis en de galerijen:
De schoonmaak-dag voor het trappenhuis wordt per 1 juli maandag.
Het onderhoud van de galerij is volgens hem een zaak van de bewoners. Een ieder wordt geacht ‘zijn/haar’ stukje vrij te houden van groene aanslag e.d. Vanwege de gemixte samenstelling van bewoners is het misschien een idee om dat in opdracht van Uwoon te laten doen. Dit is natuurlijk mede afhankelijk van wat er onder onderhoud valt in het kader van de servicekosten. Hij gaf aan daar in later stadium op terug te willen komen.
Ook gesproken over de ‘onbereikbare ramen’ wassen, hij zal dat gaan uitzoek binnen Uwoon.
Mededelingenbord centrale hal
Het idee neer gelegd bij hem om een mededelingenbord in de centrale hal te plaatsen om de bewoners van onder andere dit soort zaken in kennis te stellen.
Resume
Na afscheid te hebben genomen heb ik nog via de mail hem om een kort resume gevraagd van ons gesprek. Om daarmee ook een schrijven te hebben van hem over wat we besproken en afgesproken hebben.
Uwoon overstag
Via diverse kanten zijn we gefeliciteerd met het succes van het realiseren van zonwering aan de zuidgevel bij de balkons.
Onderstaand artikel stond in het Ermelo's Weekblad van 22 juni 2022

Eerste keer bijeenkomst voorlopig bestuur
18 juni 2022 Kort verslag van ons eerste overleg van het voorlopig bestuur van de Bewonerscommissie De Wegwijzer van 14 juni 2022
Aanwezig: Jacqueline Halsema, Willem van Meerten en Jaap Zwaal
Afwezig: Amy Arts
Jaap opent de vergadering en bedankt Jacqueline dat we bij haar bij elkaar konden komen.
Na een kennismakingsronde hebben het gehad over het niet-reageren van Uwoon op vragen zoals:
-
Wat zijn de contactgegevens van de andere bewonerscommissies hier in Ermelo?
-
Wil Uwoon de burendag van 24 september faciliteren met statafels, partytent en springkussen?
-
Als de weg Wegwijzer van Uwoon is, hebben we dan toestemming om op Burendag de weg af te sluiten?
-
Heeft Uwoon een budget beschikbaar voor buurtactiviteiten? Zo ja? Wil Uwoon om dan voor Burendag een budget toekennen?
Middels een mail heeft Jaap inmiddels Uwoon om een reactie binnen 14 dagen gevraagd. M.b.v. van een bcc is de uitgaande mail ook verzonden naar het bestuur. Voor een volgende keer: Is cc ook goed bij correspondentie namens de Bewonerscommissie De Wegwijzer met Uwoon?
Voor 1 juli 2022 moet Uwoon een overzicht ons toesturen ter onderbouwing van de servicekosten. Zo kunnen we zien welke kosten Uwoon, waarvoor en hoe deze bedragen tot stand zijn gekomen voor de afgelopen periode en voor het komend jaar.
Zoals eerder vermeld is de stand van zaken dat er van de 25 appartementen er 14 steun hebben uitgesproken voor het opzetten van een bewonerscommissie. In correspondentie gebruiken we De Bewonerscommissie De Wegwijzer inmiddels ook!
Kort hebben we het ook gehad over het weigeren van de huurverhoging: Per 1 juli schrijft Uwoon de nieuwe huur af. Wil je de huurverhoging weigeren? Geef Uwoon aan dat je de automatische incasso voor de huur intrekt. Stort de overboeking van de nieuwe huur terug naar je eigen rekening en betaal de oude huur per omgaande. Zo bouw je geen huurachterstand op. Uwoon zal na enige tijd je met een aangetekende brief op de hoogte stellen dat je de nieuwe verhoogde huur moet gaan betalen, tenzij je een procedure bij de Huurcommissie start. Zie ook het stappenplan op de website van De Bewonerscommissie De Wegwijzer.
De huurders van het flat aan de Kerklaanzijde hebben bij aanvang van de huur in maart 2021 een huishoudelijk reglement met boetes daarin ontvangen. Dit document staat ook op de website. Het is tekenend voor de houding van Uwoon naar ons als huurders – Pas op: Doe je dit, dan zijn dit de gevolgen.
Ik kwam de volgende reactie op een soortgelijke situatie tegen, en wel: “Huurders hebben vrijwel geen wettelijke huurbescherming meer, ook niet tegen deze betuttelende bepalingen in het huurcontract. Het zegt veel meer over hoe verhuurders neerkijken op nieuwe huurders. Op verzoek huurder worden deze vaak voorkomende standaardbepalingen niet aangepast voor één huurder. Dus ga je als huurder van lieverlede maar akkoord anders krijg je de woning niet. Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten en zijn het ‘loze’ dreigementen voor het geval dat. Juridisch aanvechten is zonde van de energie. In de meeste gevallen heb je geen last van deze bepalingen.
Eens in de zoveel tijd worden de standaard huurovereenkomsten herzien. Dat is een moment om daar dan op te letten. Een huurdersorganisatie kan daar wat mee. Aan een individuele huurder zal nooit wat hierover worden gevraagd.”, aldus Willy Lourenssen van de actiegroep Wijweigerendehuurverhoging.
Het persbericht over het realiseren van zonwering is naar de lokale pers gestuurd. Wellicht dat andere huurders nu ook zonwering willen hebben. We wachten het af.
Jaap benadert de bewoners van de Kerklaan om hun adresgegevens te gebruiken om een overzicht te maken van de adresgegevens van alle bewoners van de Wegwijzer, dit gaat dan naar Jacqueline die lijst van de bewoners van de Wegwijzer compleet te kunnen maken.
We hebben afgesproken dat we voorlopig 1 x per 3 maanden bij elkaar komen. De eerstvolgende keer wordt 6 september om 19.30 uur bij Willen en Ria van Meerten Wegwijzer 50. Graag noteren in jullie agenda.
Actievoeren helpt
17 juni 2022 Via de bewonerscommissie BHSV (Beemdweg, Hogewal, Smidsweg en Varenlaan) werden we er op attent gemaakt dat het succes van eindelijk zonwering de pers heeft gehaald. Zie onderstaande link:
https://www.ermelosweekblad.nl/lokaal/maatschappelijk/832871/na-aandringen-toch-zonwering-bij-appartementen-wegwijzer?alo=e7722340cb2f4b309a7b7c6a363e54c8_127865&frommail=true&utm_source=Ermelo-s-Weekblad-dagelijkse-nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Ermelo-s-Weekblad-dagelijkse-nieuwsbrief---Online-supermarkt-Picnic-gaat-van-start-in-Ermelo&utm_content=news-read-more&ArticleId=832871
Rekening Zonwering
7 juni 2022 Na overleg tussen Jaap Zwaal en Willem van Meerten (50) over de rekening van de zonwering die na monteren door Uwoon zeker geïnd gaat worden het volgende:
De bewoners van de 1e etage en die van de begane grond hebben een 'natuurlijke' zonwering vanwege de aanwezige balkons op de hoger gelegen etages in ons flat.
Omdat die 'natuurlijke' zonwering op de bovenste verdieping ontbreekt, krijgen wij als bewoners van de 2e etage een rekening voor zonwering.
Vinden jullie dit terecht?
Hoor graag van jullie hoe jullie er over denken. Laat het me weten a.u.b.
Leuk nieuwtje
3 juni 2022 Sinds 4 mei heeft de website 58 bezoekers verwelkomd. En er zijn 219 pagina's bekeken.
14 juni 2022 komt het voorlopig bestuur voor het eerst bij elkaar. Heeft u nog punten voor deze bijeenkomst? Maak dan gebruik van het contactformulier
VERZOEK TOT ERKENNING
19-5-2022 Gisteren eind van de middag is onderstaande brief aan Uwoon per mail verzonden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb